Blogi

Lue Ähtäri Zoon blogia

Syysretki Ähtäriin

Vierailijan vinkit unohtumattomaan viikonloppuun

”Kesäretki Ähtärin eläinpuistoon on tuttu juttu, mutta itseasiassa syksy on loistavaa aikaa käydä puistovierailulla. Kävimme viime viikonloppuna puolisoni kanssa syysretkellä Ähtärissä, ja haluan jakaa kokemuksiamme, miten syksyisestä eläinpuistoretkestä saa kaiken ilon irti. Tervetuloa mukaan matkalle!”

syysr 1

Syksyinen eläinpuistokierros

Heinäkuun helteiden jälkeen syksyinen retkisää tuntui erittäin raikkaalta ja houkuttelevalta. Pakkasimme reppuun mukaan villasukat, termoksellisen kaakaota sekä paketin makkaroita, jotka suunnittelimme paistavamme yhdellä eläinpuiston laavuista. Ähtäri Zoon pääsylipulla avautui pääsy kolmeen kohteeseen (Zoo, Farmi ja Pandatalo), ja halusimme tottakai nähdä näistä jokaisen.

Aloitimme kierroksen Zoon puolelta. Ensimmäinen havainto syksyisestä eläinpuistosta oli se, että puistossa oli mukavan rauhallista. Suurimmat yleisömäärät olivat väistyneet syksyn myötä, ja puistossa sai liikkua kaikessa rauhassa omaa tahtia. Myös eläimet näyttivät virkistyneen viilenevän ilman myötä, ja tulivat usein uteliaana katselemaan vierailevia ihmisiä.

Odotimme retkellä erityisesti suden ja lumileopardin näkemistä, ja onneksemme näimme molemmat vierailumme aikana. Lumileopardit olivat leikkisästi esillä, ja toinen niistä venytteli raukean kissamaisesti kävellessämme lähelle. Myös sudet jolkottelivat kaikessa rauhassa aitauksessaan ja tarkkailivat ohikulkevia ihmisiä.

Noin puolessa välissä eläinpuistokierrosta löysimme mukavan näköisen laavun ja sytytimme tulen nuotiolla (varmistimme toki ensin, ettei metsäpalovaroitus ollut käynnissä). Paistoimme makkaraa ja nautimme kuumaa kaakaota tulen äärellä. Oli ihanaa fiilistellä syksyistä päivää ja kuunnella makkaran tirinää nuotiolla.

syysr 5

Eläinopastus saukoista sekä vierailu Pandataloon

Jatkoimme nuotiotauon jälkeen puistokierrosta, ja ehdimme juuri sopivaan aikaan saukkoaitaukselle kuuntelemaan eläinopastusta saukoista. Eläinopastus oli erittäin mielenkiintoinen, ja opimme paljon uutta sen aikana.

Parasta oli tietenkin se, että saukot olivat ihan eri tavalla esillä hoitajan ollessa aitauksessa. Erityisesti opastusta seuranneet lapset olivat erittäin mielissään nähdessään saukot läheltä. Kaisla-saukko hyppi innokkaana hoitajan ympärillä ja yritti varastaa ämpäristä herkkupaloja itselleen. Myös Valtteri-saukko tuli esille hetken aristelun jälkeen, ja pääsimme näkemään saukot temmeltämässä yhdessä.

Kokemus oli sellainen, jota voisimme suositella lähes jokaiselle eläinrakkaalle ihmiselle. Oli ihanaa katsella saukkojen touhuja lähietäisyydeltä.

Eläinpuistokierrokselta siirryimme Farmin puolelle rapsuttelemaan lampaita, ja sieltä Pandataloon. Nautimme ihanat, pandakuvioiset kahvit Pandatalossa ja kävimme tervehtimässä isopandoja Lumia ja Pyryä. Myös Pandatalossa oli mukavan rauhallinen tunnelma, ja saimme katsella pandoja kaikessa rauhassa.

Pandatalossa oli raukea meininki, kun toinen pandoista nukkui sympaattisen näköisesti selällään kädet pään yläpuolella tuhisten. Toinen pandakaveruksista taas katseli vierailijoita uteliaana korokkeelta käsin.

Pandatalossa olisi viihtynyt vaikka kuinka kauan. Kun katselimme leppoisia pandoja eksoottisten kasvien ympärillä, tuli olo kuin olisimme olleet ulkomailla.

syysr7

Majoitus Villa Ursuksessa karhuja katsellen

Yksi reissun odotetuista kohokohdista oli yöpyminen Hotelli Mesikämmenen Villa Ursuksessa. Villa Ursus on isoilla ikkunoilla varustettu mökki, josta aukeaa suora näkymä Ähtärin eläinpuiston karhuaitaukseen. Saimme katsella mökistä karhuja koko iltapäivän, ja pääsimme seuraamaan niiden temmellystä myös yöllä puiston ollessa muilta kävijöiltä kiinni. Villa Ursus oli juuri niin unohtumaton kokemus, kuin miltä se alunperin kuulostikin.

Karhut olivat vierailun aikana hyvin aktiivisia, ja oli ihanaa makoilla sängyllä ja katsella karhuja ikkunan läpi pitkin iltaa. Todistimme muun muassa karhujen aamuruokinnan ennen puiston aukeamista, sekä näimme karhut leikkimässä karusellissa ja kiipeilemässä puissa milloin mitenkin päin.

Oli mukavaa huomata, että Villa Ursuksen ikkuna on toiselta puolelta peililasia - mökistä näki ulos, mutta mökkiin ei nähnyt sisälle. Täysi rauha ja yksityisyys oli siis taattu vierailun aikana. Uskomme, että vierailu Villa Ursuksessa oli kokemuksena sellainen, mitä on vaikeaa löytää mistään muualta Suomesta.

Villa Ursuksen pakettiin kuului eläinpuistokierros (kaikki kolme kohdetta), ilta- ja aamukylpylä sekä aamupala hotelli Mesikämmenessä. Lisäksi Villassa oli tarjolla tee, kahvi ja puuroaineksia sekä toimiva jääkaappi. Puitteet olivat mahtavat, ja karhujen näkeminen erilaisesta perspektiivistä teki vierailusta aivan unohtumattoman.

syysr9

Iltaretkeilyä ja livemusiikkia järven rannalla

Illalla kävimme kävelemässä Ähtärin luontopoluilla ja nautimme syksyisestä illasta. Ähtärissä on kivoja luontoreittejä, ja luonnosta pitävinä ihmisinä iltamme hurahtikin retkeilytunnelmissa. Luontoretkelle olisi voinut vuokrata myös esimerkiksi fatbikeja, joiden avulla olisi saanut vaihtelua perinteiseen kävelyretkeen.

Tällä retkellä päädyimme kuitenkin liikkumaan kävellen. Ihailimme Ähtärin upeaa luontoa ja kuuntelimme luonnon ääniä kaikessa rauhassa. Päädyimme katselemaan upeaa auringonlaskua ja nauttimaan rauhallisesta tunnelmasta.

Kun palasimme iltaretkeltämme, satuimme sopivasti Saunaravintola Kiulun rantaan kuuntelemaan Hotelli Mesikämmenestä kantautuvaa livemusiikkia. Oli ihanaa kuunnella järvellä kaikuvaa musiikkia ja fiilistellä syksyistä iltaa.

Ravintola Kiulussa pistäytyminen olisi varmasti ollut ihana lisä iltaan, mutta aloimme olla sen verran väsyneitä aktiivisesta päivästä, että palasimme takaisin Villa Ursukseen nukkumaan.
Oli kuitenkin hauska huomata, että alueelta löytyy selvästi myös menevää iltaohjelmaa muiden aktiviteettien oheen.

syysr10

Hotelliaamupala ja kylpylässä rentoutumista

Aamulla kävimme Hotelli Mesikämmenessä aamupalalla, joka kuului majoitukseemme Villa Ursuksessa. Tarjolla oli oikein kattava hotelliaamupala, mistä löytyi jotain jokaiselle. Päätimme saapua aamiaiselle aikaisin puoli kahdeksalta aamulla, jotta ehdimme syödä ja käydä hotellin aamukylpylässä kaikessa rauhassa.

Aamukylpylä suorastaan kruunasi reissun, ja syksyisen viikonlopun jälkeen oli ihanaa päästä hetkeksi saunaan ja porealtaaseen rentoutumaan. Kävimme myös uimassa hieman matkaa kuntouintialtaassa. Suurimman osan ajasta kuitenkin vietimme porealtaassa kuunnellen katon läpi kuuluvaa vienoista syyssateen ropinaa. Syksyistä tunnelmaa parhaimmillaan!

syysr11

Urheilumahdollisuuksien Ähtäri

Vierailun aikana huomasimme, että Ähtärissä olisi helposti viihtynyt useammankin yön ilman, että tekeminen olisi loppunut kesken. Alueelta olisi löytynyt retkimaastojen ja vuokravälineiden lisäksi muun muassa padel-kenttä, keilarata ja kiipeilypuisto Flowpark.

Erityisesti Flowparkissa olisi ollut todella mielenkiintoista pistäytyä, mikäli olisimme tajunneet varata enemmän aikaa reissulle. Oli rohkaisevaa huomata, että kiipeilypuistosta löytyi paljon ratoja eri vaikeusasteella. Näimme puistokierroksen aikana useita urheita lapsia ja aikuisia, jotka kiipeilivät eri korkeuksissa. Täytyypä varata enemmän aikaa ensi reissulle ja uskaltautua itsekin kiipeilemään!

Myös syksyinen fatbike-pyöräily olisi varmasti ollut unohtumaton kokemus. Puhuimme puolisoni kanssa siitä, kuinka ensi reissulla varaamme termoksen täyteen kahvia ja teemme hieman pidemmän luontoretken. Ähtäri onkin siitä ihanaa seutua, että on helppo lähteä virkistävälle retkelle milloin tahansa.

Yksi asia on viime viikonlopun myötä varma: Ähtäriin on pakko tulla uudestaan!